Jo didenybė pažymys



Pažymys – skaitinė reikšmė skirta įvertinti atlikto darbo kokybę. Ir ne daugiau. Ne žinias, ne gebėjimus, o konkretaus atlikto darbo kokybę. Labai dažnai tai pamirštame, suteikdami pažymiui kur kas didesnę reikšmę, kone sulygindami jį su pačiu mokiniu. O iš tiesų tą vertimą gali lemti, ir lemia, daugybė veiksnių.

Kas nėra pažymys

Pažymys nėra mokinys. Pažymys nėra mokinio savybė, būdas ar bet kas kita, kas gali būti tapatinama su žmogumi. Pažymys parodo tai, kaip būtent šį kartą pavyko atlikti būtent šią užduotį. Pasisekė – puiku. Nepavyko – kodėl? Nė vienam iš mūsų, nei jau suaugusiam, nei dar mokykloje, niekada nesisekė visko atlikti nepriekaištingai, neklysti, susidoroti su stresu, įtampa, krūviu ar baimėmis. Tai reikia suprasti ir niekada nepamiršti – negalime iš kito reikalauti daugiau nei pajėgiame patys.

Pažymys nėra ir negali būti etiketės TU NEMOKI arba TU NEŽINAI. Taip, jis gali rodyti pastangų kiekį, įdirbį, skirtą laiką. Bet tai nepaprastai svarbu atskirti nuo asmeninių mokinio sugebėjimų – negebėjimui prilygintas prastas įvertinimas demotyvuoja, atima bet kokį norą stengtis, nes tai tolygu, kad ne pažymys prastas, o AŠ.

Didenybė neteko sosto

Įprotis viską vertinti tik pažymiais yra gana įsisenėjusi švietimo sistemos blogybė, kurios pamažu siekiama atsikratyti. Kai kuriose srityse jau dabar egzistuoja kaupiamieji balai, stojamieji projektiniai darbai, pokalbiai ir panašūs dalykai, kurie suteikia galimybę pažangą ir gebėjimus vertinti kur kas objektyviau. Ir štai, tai ir yra tai, ką iš tiesų turėtume vertinti – pažangą ir gebėjimus. Štai pavyzdys. Mokinys rašė rašinį. Mokinys visada gauna 6. Šį kartą mokinys gavo 4. BET mokinys nepadarė nė vienos klaidos jam įprastose vietose, sudėjo visas nosine ir kablelius, tik, galbūt, tema buvo per sunki išvystyti sklandų turinį, kūrinys per sudėtingas atsakyti į iškeltus klausimus. Ką darome? BAUDŽIAME!!!! Juk gavo mažiau, nei įprasta. Ko nematome? Kad pagaliau išmoko, kad pagaliau susikaupė, kad padarė tai, kas iki šiol buvo neįmanoma, kad padarė tai, ko labai ilgą laiką iš jo tikėjomės, prašėme ir spaudėme.

Prastas įvertinimas nuvilia ir mokinį. Jam reikia supratimo ir paguodos, palaikymo išspręsti problemas, o ne dar didesnio puolimo. Padrąsinimo už tai, ką pavyko pasiekti. Juk nė vienas iš mūsų nenorėtų jaustis tik tiek, kiek vertas skaičius.